Att undervisa elev med blindhet i årskurs 7-9 och gymnasiet, teoretiska ämnen
Denna kurs ger grunderna kring att möta elever med blindhet samt en ämnesinriktad fördjupning. Efter genomgången kurs har deltagarna fått kunskap om blindhet och dess konsekvenser i olika skol- och undervisningssituationer.
-
31måndagmars 2025-16måndagjuni 2025SPSM Fortbildning
-
Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
- Målgrupp: Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Aktivitets-ID: 389838
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Denna kurs ger en ämnesinriktad fördjupning kring att möta elever med blindhet.
Kursen riktar sig till dig som, i årskurs 7–9 eller på gymnasiet:
- Undervisar i ett teoretiskt ämne
- Är resursperson
- Är skolledare eller arbetar inom elevhälsan
Kursen ges som nätkurs med en omfattning på 5-7 timmar. Efter genomgången kurs har deltagaren fördjupad kunskap om hur undervisningen görs inkluderande och tillgänglig för en elev med blindhet. Kursen innehåller följande moment:
- Omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet, kommunikation och lärande
- Roller, ansvar och samverkan kring en elev med punktskrift som läsmedium
- Vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
- Tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
- Pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
- Anpassade läromedel
- Digital studieteknik
- Betyg och bedömning
-
Kursen bygger på självstudier samt en liveträff som deltagarna erbjuds att dela i. Självstudierna beräknas ta cirka 5-7 timmar att genomföra och liveträffen omfattar 1,5 timmar. Liveträffen genomförs på Zoom.
Medverkande
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78
Sara Backström Lindeberg, sara.backstrom-lindeberg@spsm.se, 010-4735132
Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26
Andreas Schönbeck, andreas.schonbeck@spsm.se, 010-473 53 92
Anders Sennerö, anders.sennero@spsm.se, 010-473 51 36
Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 070-203 85 66
Målgruppsbeskrivning
Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grundskolans årskurs 7–9 eller i gymnasieskolan, som har punktskrift som läsmedium.
Syfte
Öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.
Mål
Deltagaren har fördjupad kunskap om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig.
Funktionsnedsättningar
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll
Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 070-203 85 66
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Grundskola, Gymnasieskola
Teman
Bedömning och betyg, Delaktighet, Digitalt lärande, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet