Att undervisa elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, fördjupning
Kursen ger fördjupad kunskap om specialpedagogik och ämnesmetodik för undervisning av elev med blindhet i grundskolan, åk 4-6.
-
31måndagmars 2025-11fredagapril 2025SPSM Fortbildning
-
Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
- Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Aktivitets-ID: 388623
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.
Kursen omfattar:
- två obligatoriska, digitala träffar
- tisdag den 8 april kl. 13.00 – 16.00
- Ändrat datum: onsdag den 9 april kl. 13.00 – 16.00
- självstudier som beräknas ta 10 timmar att genomföra.
Kursinnehåll:
- erfarenhetsutbyte där ni deltagare delar med er av framgångsrika aktiviteter och får en inblick i varandras lärmiljöer
- metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet
- räkna med abakus
- synspecifik metodik för olika ämnen till exempel NO och engelska
- studieteknik
- inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
- bedömning, nationella prov och anpassningar
- samtal kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel
Medverkande
Charlotte Norman, charlotte.norman@spsm.se, 010-473 62 93
Carina Bigelius, carina.bigelius@spsm.se, 010-473 56 78
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Anders Fridell, anders.fridell@spsm.se, 010-473 52 60
Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87
Målgruppsbeskrivning
Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.
Förkunskaper
För att du ska kunna tillgodogöra dig innehållet är det en förutsättning att du har gått tidigare kurs, Att undervisa elev med blindhet i årskurs 4-6 teoretiska ämnen.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet i en inkluderande skolmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:
- ha fått inspiration och konkreta exempel på hur man kan arbeta i olika ämnen
- ha fått fördjupade kunskaper om läsutveckling
- ha fått fördjupade kunskaper om matematik och användning av abakus
- ha fått kunskap om digital- och auditiv studieteknik
- ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
- ha fått kunskap kring bedömning, anpassningar av läromedel och nationella prov.
Funktionsnedsättningar
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll
Charlotte Norman, charlotte.norman@spsm.se, 010-473 62 93
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Grundskola
Teman
Delaktighet, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet