Att undervisa elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, fördjupning

Kursen ger fördjupad kunskap om specialpedagogik och ämnesmetodik för undervisning av elev med blindhet i grundskolan, åk 4-6. 

  • 31
    måndag
    mars 2025
    -
    11
    fredag
    april 2025
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
  • Aktivitets-ID: 388623
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.

 

Kursen omfattar:

  • två obligatoriska, digitala träffar
    • tisdag den 8 april kl. 13.00 – 16.00
    • Ändrat datum: onsdag den 9 april kl. 13.00 – 16.00
  • självstudier som beräknas ta 10 timmar att genomföra.

 

Kursinnehåll:

  • erfarenhetsutbyte där ni deltagare delar med er av framgångsrika aktiviteter och får en inblick i varandras lärmiljöer
  • metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet
  • räkna med abakus
  • synspecifik metodik för olika ämnen till exempel NO och engelska
  • studieteknik
  • inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
  • bedömning, nationella prov och anpassningar
  • samtal kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel

Medverkande

Charlotte Norman, charlotte.norman@spsm.se, 010-473 62 93
Carina Bigelius, carina.bigelius@spsm.se, 010-473 56 78
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Anders Fridell, anders.fridell@spsm.se, 010-473 52 60
Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87

Målgruppsbeskrivning

Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.

Förkunskaper

För att du ska kunna tillgodogöra dig innehållet är det en förutsättning att du har gått tidigare kurs, Att undervisa elev med blindhet i årskurs 4-6 teoretiska ämnen.  

 

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet i en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • ha fått inspiration och konkreta exempel på hur man kan arbeta i olika ämnen
  • ha fått fördjupade kunskaper om läsutveckling
  • ha fått fördjupade kunskaper om matematik och användning av abakus
  • ha fått kunskap om digital- och auditiv studieteknik
  • ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
  • ha fått kunskap kring bedömning, anpassningar av läromedel och nationella prov.

Funktionsnedsättningar

Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Charlotte Norman, charlotte.norman@spsm.se, 010-473 62 93

Upplysningar om administration

Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.

Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.

Skolform

Grundskola

Teman

Delaktighet, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet



Publicerat onsdag 19 mars 2025