Att undervisa elev med blindhet i anpassade grundskolans högstadium inriktning ämnen och anpassade gymnasieskolan inriktning nationellt program, teoretiska ämnen

Kurs för lärare tillsammans med resursperson som arbetar med elev med blindhet. Eleven följer kursplanerna i den anpassade grundskolans högstadium inriktning ämnen eller den anpassade gymnasieskolans nationella program.

  • 14
    måndag
    oktober 2024
    -
    22
    fredag
    november 2024
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
  • Aktivitets-ID: 384149
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar och möten samt en fysisk träff, får fördjupade kunskaper om hur lärmiljön kan anpassas för en elev  med blindhet och punktskrift som läsmedium. Kursen vänder sig till personal i den anpassade grundskolans högstadium och den anpassade gymnasieskolan och fokuserar på teoretiska ämnen. Beroende på antalet deltagande skolor sker den fysiska träffen i våra kurslokaler i Stockholm alternativt ute på er skola.     

Kursen bygger på självstudier och 3 digitala möten samt en fysisk träff i Stockholm.

Tisdag 15 oktober: Digitalt möte kl. 15.00-15.45, Inledande träff - kursupplägg

Onsdag 23 oktober: Digitalt möte kl 15.00-16.00, innan detta möte behöver du ha sett föreläsningen "Blindhet, intellektuell funktionsnedsättning och autism konsekvenser för utveckling och lärande" som ligger digitalt i kursen.

Torsdag 14 november: Eventuell fysisk träff i Stockholm kl. 09.00-16.30, Innehåll: Olika metoder för läsinlärning och läsutveckling, punktskrift, digitala verktyg, Att göra undervisningen taktil, Matematik, Upplevelsebaserat kurspass. Bindelövningar ingår under dagen. Om den fysiska träffen sker ute på skolorna sätts datum i samråd med deltagarna.

Torsdag 21 november: Digitalt möte kl. 15.00-15:45, avslutande möte, hur går vi vidare?

Kursens innehåll:

  • Föreläsning om konsekvenser av blindhet i kombination med IF och autism
  • Reflektioner i grupp om konsekvenser för utveckling och lärande
  • Erfarenhetsutbyte
  • Kompetensutveckling kring studieteknik, digitala verktyg och anpassade läromedel, samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
  • Punktskrift som läsmedium
  • Auditiv läsning
  • Föreläsning kring lektionsstruktur, samt taktilt och digitalt bildstöd för scheman och instruktioner

Vi ser fram emot att möta er för ett erfarenhetsutbyte i de digitala mötena och den fysiska träffen!

 

Medverkande

Anneli Embe, Anneli.Embe@spsm.se, 010-473 51 96
Carina Homanen, carina.homanen@spsm.se, 010-473 62 00
Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 070-203 85 66
Anders Fridell, anders.fridell@spsm.se, 010-473 52 60
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Kim De Verdier, kim.deverdier@spsm.se, 010-473 51 42

Föreläsare

Anders Fridell, anders.fridell@spsm.se, 010-473 52 60

Målgruppsbeskrivning

Lärare tillsammans med resursperson i anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen, eller i den anpassade gymnasieskolan, inriktning nationellt program -i teoretiska ämnen. Lärare som undervisar nuvarande eller blivande punktskriftsläsare i nämnda skolformer och stadium. 

Förkunskaper

Förkunskapskrav: "Studiepaket blindhet", https://www.spsm.se/studiepaket-blindhet/ ett  webbaserade material för kompetensutveckling inom blindhet hos SPSM

Reflektionsfrågor i studiepaket blindhet rekommenderas att göras gemensamt i arbetslaget runt eleven. Planeringsstöd för rektor och specialpedagog på skolan finns under momentet "Planeringsstöd studiepaket blindhet". Där finns även information till pedagoger runt eleven att läsa innan ni gör kursen.

 

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet och punktskrift som läsmedium, som följer läroplanen för den anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen och den anpassade gymnasieskolans nationella program, med fokus på en inkluderande lärmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare tillägnat dig:

  • kunskap kring blindhet i kombination med intellektuell funktionsnedsättning och eventuell autism, samt dess konsekvenser för lärande och utveckling
  • betydelsen av lektionsstruktur och taktilt bildstöd vid kombinationen blindhet och intellektuell funktionsnedsättning
  • ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på konkret och digitalt lärande med olika sinnen - punktskrift och auditiv läsning

Funktionsnedsättningar

Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40
Anneli Embe, Anneli.Embe@spsm.se, 010-473 51 96

Upplysningar om administration

Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.

Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.

Skolform

Anpassad grundskola, Anpassad gymnasieskola, Annan pedagogisk verksamhet

Teman

Digitalt lärande, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet

Övrigt

Förutsättningar för deltagande är att deltagarna har tillgång till en varsin dator och att det finns möjlighet till att avsätta tid för kursen, ca 13 timmar digitalt och en dag fysisk kurs.



Publicerat måndag 7 oktober 2024