Att möta elever med autism i förskoleklass till årskurs 6 och fritidshem
Webbinarieserien lyfter teoretiska perspektiv och praktiknära exempel på hur ett förebyggande och främjande arbete med anpassningar i lärmiljön kan utformas för elever med autism.
-
20torsdagmars 202514.00 - 16.00
-
02onsdagapril 202514.00 - 16.00
-
Typ av aktivitet: Webbinarium
- Målgrupp: Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshem , Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Aktivitets-ID: 392543
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en grundläggande webbinarieserie på generell nivå om funktionsnedsättningen autism. Serien ges i två delar. Genom föreläsning, film och möjlighet till reflektion får du som arbetar i skola och fritidshem ökad kunskap om autism och dess pedagogiska konsekvenser samt hur anpassningar och stöd i lärmiljön kan utformas.
Det första webbinarietillfället är gemensamt för deltagare med inriktning mot förskola, årskurs F-6 samt 7-9 och gymnasiet. Det andra tillfället fokuserar på årskurs F-6 och fritidshem.
Innehåll:
- Autism och pedagogiska konsekvenser
- Flickor och autism
- Kartläggning och relationens betydelse
- Elevperspektiv och betydelsen av elevers delaktighet
- Stödjande strukturer i social, fysisk och pedagogisk lärmiljö
Du kan ta del av vår webbinarieserie individuellt eller tillsammans med andra i din verksamhet som en del i ett kollegialt lärande, men anmälan görs enskilt av varje deltagare. Seriens delar bygger på varandra och vi rekommenderar att du deltar vid båda tillfällena för att få bästa nytta av innehållet.
Medverkande
Sara Hägerström, sara.hagerstrom@spsm.se, 0104736145
Marie Nilsson, marie.nilsson1@spsm.se, 010-4736165
Sofia Serneke, sofia.serneke@spsm.se, 010-473 52 78
Lina Sandström, lina.sandstrom@spsm.se, 010-473 56 42
Målgruppsbeskrivning
Webbinarieserien vänder sig till dig som arbetar i förskoleklass till årskurs 6 samt fritidshem och som möter barn och elever med autism.
Mål
Efter avslutad webbinarieserie har du som deltagare:
- grundläggande kunskap om autism och dess pedagogiska konsekvenser.
- grundläggande kunskap om pedagogiska strategier för att göra lärmiljön tillgänglig för elever med autism.
Funktionsnedsättningar
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Upplysningar om innehåll
Lina Sandström, lina.sandstrom@spsm.se, 010-473 56 42
Sara Hägerström, sara.hagerstrom@spsm.se, 0104736145
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Förskoleklass, Fritidshem, Grundskola, Sameskola, Specialskola
Teman
Delaktighet, Lärmiljö, Perception, Samspel och kommunikation, Tillgänglighet, Verktyg för kartläggning
Övrigt
- Kontrollera så att du anger rätt mejladress vid anmälan, du kommer att få en länk till webbinariet via mejl. Anmälan görs enskilt även om du tänker delta tillsammans med kollegor.
- Behöver du skriv- eller teckenspråkstolk anger du detta i din anmälan, och då behöver vi din anmälan två veckor före sändning.
- Vi använder videokonferenssystemet Zoom Webinar. Under webbinariet får du bäst ljud om du använder headset eller andra hörlurar.
- Har du frågor om din anmälan, ditt konto i SPSM:s kursplattform eller behöver hjälp att logga in där kontaktar du spsm.se/support/.