Att möta elever med autism i årskurs 7-9 samt gymnasiet

Webbinarieserien lyfter teoretiska perspektiv och praktiknära exempel på hur ett förebyggande och främjande arbete med anpassningar i lärmiljön kan utformas för elever med autism.

  • 20
    torsdag
    mars 2025
    14.00 - 16.00
  • 03
    torsdag
    april 2025
    14.00 - 16.00
  • Typ av aktivitet: Webbinarium
  • Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
  • Aktivitets-ID: 392630
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Välkommen till en grundläggande webbinarieserie på generell nivå om funktionsnedsättningen autism. Serien ges i två delar. Genom föreläsning, film och möjlighet till reflektion får du som arbetar i skolan ökad kunskap om autism och dess pedagogiska konsekvenser samt hur anpassningar och stöd i lärmiljön kan utformas.

Det första webbinarietillfället är gemensamt för deltagare med inriktning mot förskola, årskurs F-6 och fritidshem samt 7-9 och gymnasiet. Det andra tillfället fokuserar på årskurs 7-9 och gymnasiet.

Innehåll:

  • Autism och pedagogiska konsekvenser
  • Flickor och autism
  • Kartläggning och relationens betydelse
  • Elevperspektiv och betydelsen av elevers delaktighet
  • Stödjande strukturer i social, fysisk och pedagogisk lärmiljö

Du kan ta del av vår webbinarieserie individuellt eller tillsammans med andra i din verksamhet som en del i ett kollegialt lärande, men anmälan görs enskilt av varje deltagare. Seriens delar bygger på varandra och vi rekommenderar att du deltar vid båda tillfällena för att få bästa nytta av innehållet.

Medverkande

Sara Hägerström, sara.hagerstrom@spsm.se, 0104736145
Sofia Serneke, sofia.serneke@spsm.se, 010-473 52 78
Marie Nilsson, marie.nilsson1@spsm.se, 010-4736165
Lina Sandström, lina.sandstrom@spsm.se, 010-473 56 42

Målgruppsbeskrivning

Webbinarieserien vänder sig till dig arbetar i årskurs 7-9 samt gymnasiet och möter elever autism.

Mål

Efter avslutad webbinarieserie har du som deltagare:

- grundläggande kunskap om autism och dess pedagogiska konsekvenser.

- grundläggande kunskap om pedagogiska strategier för att göra lärmiljön tillgänglig för elever med autism.

Funktionsnedsättningar

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Upplysningar om innehåll

Sara Hägerström, sara.hagerstrom@spsm.se, 0104736145
Sofia Serneke, sofia.serneke@spsm.se, 010-473 52 78

Upplysningar om administration

Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.

Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.

Skolform

Grundskola, Gymnasieskola, SIS behandlingshem, Specialskola

Teman

Bedömning och betyg, Delaktighet, Lärmiljö, Perception, Samspel och kommunikation, Tillgänglighet, Verktyg för kartläggning

Övrigt

  • Kontrollera så att du anger rätt mejladress vid anmälan, du kommer att få en länk till webbinariet via mejl. Anmälan görs enskilt även om du tänker delta tillsammans med kollegor.
  • Behöver du skriv- eller teckenspråkstolk anger du detta i din anmälan, och då behöver vi din anmälan två veckor före sändning.
  • Vi använder videokonferenssystemet Zoom Webinar. Under webbinariet får du bäst ljud om du använder headset eller andra hörlurar.
  • Har du frågor om din anmälan, ditt konto i SPSM:s kursplattform eller behöver hjälp att logga in där kontaktar du fortbildning.spsm.se/support/
  • Behöver du hjälp med din utrustning eller får tekniska problem kontaktar du din egen it-support.


Publicerat torsdag 16 januari 2025