Vodd: Ett samtal med Patrick Kermit om hans forskning
I detta voddavsnitt samtalar vi med Patrick Kermit om hans forskning om barn och ungdomar med hörselnedsättning. Vi samtalar bland annat om en rapport som kom under hösten 2021 som visar att trots stärkta språkliga rättigheter i teckenspråk är det färre barn i Norden som får möjlighet till språkutveckling i teckenspråkiga miljöer. Patrick Kermits forskning visar dessutom att det finns skillnader i hur samspelet ser ut för barn med hörselnedsättning beroende på om de går i en teckenspråkig eller integrerad skolmiljö. Vi samtalar också om inkludering och behovet av mera forskning utifrån olika perspektiv.
Vodd: Ett samtal med Patrick Kermit om hans forskning med fokus på barn och ungdomar med hörselnedsättning i Norge
Avsnittet är på svenskt teckenspråk, taltolkat till svenska och har valbara undertexter. Sätt på CC om du önskar ha undertextning.
Fördjupning
- Forskningsartikel: Passing for recognition – deaf children’s moral struggles languaging in inclusive education settings av Patrick Kermit (2019)
- Bokkapitel: Struggles for inclusion | The unrecognised toil of hearing-impaired students (taylorfrancis.com)
- Barn och unges tilgang til tegnspråk i Norden: En litteraturstudie av Hilde Haualand, Patrick Kermit, Johan Hjulstad och Ingjerd Legreid Ødemark
- Ola Hendars avhandling: When two language modalities meet: Speech and sign language, and the impact on education (2016) (PDF-dokument, 1 MB)
- Monitoring the Achievement of Deaf Pupils in Sweden and Scotland: Approaches and Outcomes av Ola Hendar och Rachel O'Neill (2016)