Kompetensutveckling

Att möta barn och elever med språkstörning, F-9

Välkommen till del 1 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning. På den här sidan hittar du inspelade föreläsningar och presentationer. 

Del 1 är uppdelad i fem kapitel. Du kan ta del av föreläsningarna när du vill.

Vi föreslår att du tar del av föreläsningarna i ordningsföljd från kapitel 1 till kapitel 5.

Mål och syfte

Syftet med vår webbinarieserie är att vi vill bidra till att du som deltagare utvecklar din kunskap och förståelse kring språkstörning och hur lärmiljön kan göras mer tillgänglig för dessa barn och elever. Målet är att du får  grundläggande kunskap om språkstörning och dess pedagogiska konsekvenser. 

Introduktion - Att möta barn och elever med språkstörning

Introduktion - Att möta barn och elever med språkstörning

Introduktion till webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Helene Hjert, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 2 minuter och har valbar undertext. 

Kapitel 1 - Två i varje klass

Kapitel 1 - Två i varje klass

Kapitel 1 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Helene Hjert, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 9 minuter och har valbar undertext. 

Kapitel 2 - Språkets uppbyggnad

Kapitel 2 - Språkets uppbyggnad

Kapitel 2 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Annette Ekenberg, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 11 minuter och har valbar undertext. 

Tips! 

Se filmen Vad är språkstörning? Forskaren Anna-Eva Hallin förklarar - Youtube innan ni går vidare till kapitel 1. Filmen är framtagen av UR och är cirka 5 minuter lång. 

Kapitel 3 - Språkstörning

Kapitel 3 - Språkstörning

Kapitel 3 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Eva Almroth, Helene Hjert, Evelinn Fagerberg och Annette Ekenberg, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 14 minuter och har valbar undertext. 

Kapitel 4 - Språkliga förutsättningar

Kapitel 4 - Språkliga förutsättningar

Kapitel 4 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Evelinn Fagerberg, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 16 minuter och har valbar undertext.

Kapitel 5 - Tillgänglig lärmiljö

Kapitel 5 - Tillgänglig lärmiljö

Kapitel 4 i webbinarieserien "Att möta barn och elever med språkstörning". Medverkande: Eva Almroth, Evelinn Fagerberg, Annette Ekenberg, och Helene Hjert, rådgivare SPSM. Inspelningen är cirka 15 minuter och har valbar undertext.

Nästa tillfälle

Del 2 i webbinarieserien:

  • 4 mars kl. 09:00, Förskola.
  • 6 mars kl. 14:00, årskurs F-5.
  • 13 mars kl. 14:00, årskurs 6-9.

Om SPSM

Publicerat 2025-02-12