Hoppa till innehåll
På SPSM:s webbplats används webbkakor bland annat för att underlätta ditt besök. Webbkakor som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om webbkakor på spsm.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Talande webb
  • Other languages
  • Logga in
Specialpedagogiska Skolmyndigheten
  • {{ahit.Query}}
  • Funktionsnedsättning Visa/dölj undersidor till Funktionsnedsättning
  • Stöd Visa/dölj undersidor till Stöd
  • Läromedel Visa/dölj undersidor till Läromedel
  • Kurser och aktiviteter Visa/dölj undersidor till Kurser och aktiviteter
  • Skolalternativ Visa/dölj undersidor till Skolalternativ
  • Om oss Visa/dölj undersidor till Om oss
  • Döv eller nedsatt hörsel
    • Undervisning på distans för barn och elever och vuxenstuderande som kommunicerar på svenskt teckenspråk
    • Undervisning på distans för elever och vuxenstuderande med hörselnedsättning
    • Döv eller nedsatt hörsel i kombination med ytterligare funktions­nedsättningar
      • Att ta emot nyanlända elever
      • Undervisning på distans för elever med hörselnedsättning eller dövhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning
      • Pedagogiska konsekvenser
      • Lärmiljö
    • Kommunikation
    • Tekniska hjälpmedel
    • Tillgänglighet
    • Svenskt teckenspråk i förskolan
    • Tvåspråkighet och specialskola
    • Stöd för elev med hörselnedsättning
    • Visuell miljö
    • Vidare läsning
    • Tvåspråkig teckenspråkig läs- och skrivutveckling - ett material för lärare i specialskolans F-4
  • Dövblindhet, kombinerad syn- och hörselnedsättning
    • Att ta emot nyanlända elever
    • Dövblindhet vid undervisning på distans
    • Samspel och kommunika­tion vid dövblindhet
    • Digitala verktyg
    • Lärande och social utveckling
    • Nordiska definitionen av dövblindhet
    • Orsaker till dövblindhet
    • Filmer om dövblindhet
    • Föreläsningar om dövblindhet
    • Litteratur och uppsatser om dövblindhet
  • Förvärvad hjärnskada
    • Vad är en förvärvad hjärnskada
    • Omgivningens betydelse
    • Lärmiljö
    • Digitalt stöd
    • Från planering till undervisning
    • Bedömning
  • Intellektuell funktionsnedsättning, utvecklingsstörning
    • Undervisning på distans för elever med intellektuell funktions­nedsättning
  • Läs- och skrivsvårigheter
    • Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter
    • Läs- och skrivträning
    • Konsekvenser för eleven
    • Litteraturlista
    • Länkar om läs- och skrivsvårigheter
    • Avhandlingar inom läs- och skrivsvårigheter
  • Matematik­svårigheter
    • Pedagogiska strategier
    • Kartläggning och utredning
  • Medicinska funktionsnedsättningar
    • Epilepsi
      • När du undervisar en elev med epilepsi
    • Diabetes
    • Hjärtsjukdom
    • Astma och allergi
      • Om allergier
  • Neuro­psykiatriska funktions­nedsättningar (NPF)
    • Vad är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
    • Adhd
      • Adhd i förskolan
      • Adhd i grundskolan
      • Adhd på fritidshem
      • Adhd på gymnasiet och i vuxen­utbildningen
    • Autismspektrum­tillstånd (AST)
      • Autismspektrumtillstånd (AST) i förskolan
      • Autismspektrumtillstånd (AST) i grundskolan
      • Autismspektrumtillstånd (AST) på fritidshem
      • Autismspektrum­tillstånd (AST) på gymnasiet och i vuxen­utbildningen
    • Måltidsmiljö för barn och elever med NPF
  • Rörelsehinder och rörelsenedsättning
    • Rörelsehinder förskola
    • Rörelsehinder skola
    • Rörelsehinder vuxenutbildning
    • Urval av litteratur, rapporter och länkar
  • Selektiv mutism
  • Språkstörning
    • Att ta emot nyanlända elever
    • Språkstörning tillsammans med andra svårigheter
    • Det handlar inte alltid om en språkstörning
    • Tips för undervisningen
      • Arbeta med språkstörning i NO-undervisningen
      • Arbeta med språkstörning i SO-undervisningen
      • Arbeta med språkstörning i matematik­undervisningen
    • Läromedel för barn eller elever med språkstörning
    • Undervisning på distans vid språkstörning
    • Mer om språkstörning
  • Synnedsättning
    • Att ta emot nyanlända elever
    • Synnedsättning vid undervisning på distans
    • Kategorier av synnedsättning
    • Filmer och övrigt metodmaterial om synnedsättning
      • Synnedsättning - filmer om digitala verktyg
      • Synnedsättning - filmer om matematik
      • Synnedsättning - filmer om förskolan
      • Synnedsättning - filmer om tillgänglighet i den fysiska lärmiljön
    • Fortbildning om att möta elever med blindhet
    • Uppsatser inom synområdet
    • Idrottshelg för ungdomar med synnedsättning
      • Aktiviteter under idrottshelgen
      • Anmälan idrottshelg 2022
  1. Start
  2. Funktionsnedsättning
  3. Synnedsättning
  4. Filmer och övrigt metodmaterial om synnedsättning

Filmer och övrigt metodmaterial om synnedsättning

Ta del av filmer och metodmaterial som handlar om undervisning för barn och elever med synnedsättning.

Filmer och metodmaterial finns inom följande områden:

  • Synnedsättning - filmer om tillgänglighet i den fysiska lärmiljön
  • Synnedsättning - filmer om digitala verktyg
  • Synnedsättning - filmer om förskolan
  • Synnedsättning - filmer om matematik
Dela på Facebook Tipsa via mail Dela på Linkedin Dela på Twitter Skriv ut
Publicerat fredag 3 juni 2022
Bilden visar texten

Synnedsättning och läromedel

Vad är viktigt att tänka på för läromedel som riktar sig till elever med synnedsättning? Läs mer på Hitta läromedel!

Bilden visar texten

Anpassningar för elever med synnedsättning

I vår tjänst Webbutiken hittar du anpassningar av läromedel för elever med synnedsättning.

Tillgänglig lärmiljö för punktskrifts­läsande elev på gymnasiet

I den här filmen möter vi en elev och personal på NTI gymnasiet i Skövde. De medverkande berättar om de tillsammans skapat en bra och utvecklande lärmiljö för eleven som är punktskriftsläsande. Filmen är 10 minuter lång och har valbar undertext.

Specialpedagogiska skolmyndigheten

  • Kontakta oss
  • Organisation och uppdrag
  • Följ oss
  • Samverkan och projekt
  • Tidningen Lika värde
  • Begära ut allmän handling

Om webbplatsen www.spsm.se

  • Kakor (Cookies)
  • Lyssna
  • Lättläst svenska
  • GDPR, dataskyddsförordningen
  • Sidor på teckenspråk
  • Tillgänglighet för vår externa webbplats

Press

  • Pressrum
  • Pressmeddelanden
  • Pressbilder
  • Logotyp

Våra webbplatser

  • Hitta läromedel
  • Vklass
  • Fortbildning
  • Värderingsverktyget
  • Webbutiken

Följ oss

  • SPSM på Facebook
  • SPSM på Twitter
  • SPSM på Youtube
  • SPSM på Instagram
  • Följ oss på Linkedin

Kontakta oss

Telefon: 010 473 50 00

Fax: 010 473 66 42

E-post: spsm@spsm.se

Specialpedagogiska skolmyndigheten