Pedagogiska konsekvenser

För dig som möter elever med hörselnedsättning i kombination med flerfunktionsnedsättningar kan det innebära en extra utmaning. Ibland finns kanske kunskapen om utvecklingsstörningen eller om hörselnedsättningen, men inte kombination av båda funktionsnedsättningarna.

De pedagogiska konsekvenserna kan vara vitt skilda och påverka både närmiljön i klassrummet och organisationen av insatser. 

Kommunikationsverktyg och tidsaspekter när det gäller inlärning är exempel på sådant du som pedagog måste ta ställning till. Behöver ni stöd i de pedagogiska konsekvenserna, eller kanske stöd i att kartlägga lärmiljön kring eleven, ta kontakt med SPSM. Ett av SPSM:s uppdrag är att stödja skolhuvudmännen i denna process.

Publicerat torsdag 10 november 2016 Granskat tisdag 15 augusti 2017
Illustration av person med en glödlampa bakom huvudet

Välkommen att ställa just din fråga till oss

Fråga en rådgivare, kundtjänsten för frågor inom specialpedagogik!