Alla elever har rätt att lära sig
Specialpedagogiska skolmyndigheten
kallas också kort för SPSM.
Vi arbetar för att barn, unga
och vuxna med funktionsnedsättning
ska kunna gå i skola och få utbildning.
Vi arbetar med specialpedagogiskt stöd,
undervisning i specialskolor,
tillgängliga läromedel och statsbidrag.
Vi vet vad elever med funktionsnedsättning behöver.
Vi ger råd och stöd till elever, lärare, skolor
och andra som arbetar med de här frågorna.
Alla människor har rätt till utbildning.
Kommunerna och skolorna ska ge stöd först.
Vi ger det extra stöd
som kommunerna och skolorna behöver.
Skolor ska vara tillgängliga
Skolor måste vara tillgängliga för alla elever.
Fler människor måste få veta
vad tillgänglighet är
för att barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning
ska få samma utbildning som alla andra.
Skolan måste låta alla elever få läsa,
skriva och räkna
på det sätt som passar eleven bäst.
Lärarna måste kunna lära alla elever.
Lärarna ska också veta hur
de ska anpassa skolböcker och andra läromedel.
Skolorna måste också veta
att det är viktigt
att alla ska vara med i samhället.
De ska möta personer med funktionsnedsättning
med respekt.
Vi ger råd och stöd
Förskolor, skolor eller vuxenutbildningar
kan tala med oss på SPSM
för att få råd i specialpedagogiska frågor.
Vi samarbetar med kommuner;
fristående förskolor och skolor
för att dela med oss av vår kunskap.
Oftast är det en person från en skola
eller ett arbetslag
som kontaktar våra specialpedagogiska rådgivare.
De vill då veta mer om sätt att lära ut,
vad elever med funktionsnedsättning behöver
och hur lärarna ska kunna få lära sig mer.
Ibland är det vi på SPSM som ordnar ett möte
om en kommun eller en skola
behöver stöd av oss under en längre tid.
Vi har också gratis utbildningar,
konferenser och möten för lärare och rektorer.
Rätt läromedel till alla elever
Det är mycket viktigt
att läraren väljer rätt läromedel
för att eleven ska kunna få utbildning.
Vi ger information om läromedel.
I våra läromedelsutställningar
har vi samlat läromedel och material.
Prata med oss på SPSM
om du vill besöka någon av våra utställningar.
Vi ser också till att göra egna läromedel
när andra inte gör det.
Vi gör dessutom anpassningar
av de läromedel som redan finns.
Vi ger också stöd till förlag
som ger ut specialpedagogiska läromedel.
Våra resurscenter gör utredningar
Personal på våra nationella resurscenter
gör specialpedagogiska utredningar.
Då undersöker de vad barnet har för behov.
Personalen samarbetar med lärare från förskolan
eller skolan och andra personer
som är viktiga för barnet eller eleven.
Resurscentren ger också kurser för föräldrar.
Resurscentren tar emot barn och elever
som har nedsatt syn
med eller utan fler funktionsnedsättningar.
De tar också emot elever med grav språkstörning.
De tar emot elever som har
nedsatt hörsel och utvecklingsstörning
eller nedsatt hörsel och autism
De tar också emot elever med medfödd
eller tidig dövblindhet.
Våra specialskolor
Det finns åtta statliga specialskolor.
Fem är regionala och tre är nationella.
Regionala skolor är skolor som är för
elever från en viss del av Sverige.
Nationella skolor är för
elever från hela Sverige.
Föräldrarna söker om
att deras barn ska gå i specialskola.
Om eleven inte kan pendla till skolan
kan eleven bo på skolan.
Våra regionala specialskolor
Elever som är döva
eller har nedsatt hörsel
kan gå i våra regionala specialskolor.
Undervisningen sker på svenskt teckenspråk
och på talad eller skriven svenska.
De regionala specialskolorna är
Kristinaskolan i Härnösand,
Manillaskolan i Stockholm,
Birgittaskolan i Örebro,
Vänerskolan i Vänersborg,
och Östervångskolan i Lund.
Våra nationella specialskolor
De nationella specialskolorna
tar emot elever från hela Sverige
Skolorna är för elever med olika funktionsnedsättningar.
Skolorna ska ge den undervisning
som eleverna behöver.
Åsbackaskolan i Gnesta är
för elever som har nedsatt hörsel
tillsammans med utvecklingsstörning.
Åsbackaskolan är också för elever med medfödd dövblindhet.
Hällsboskolan i Sigtuna och Umeå,
är för elever med grav språkstörning.
Ekeskolan i Örebro är för elever som har nedsatt syn
tillsammans med andra funktionsnedsättningar.
Vi ger statsbidrag
Skolor, företag som gör läromedel
och vanliga personer kan söka statsbidrag från oss.
De får då pengar.
Grundskolor, särskolor eller gymnasieskolor
kan till exempel söka statsbidrag
för särskilda insatser i skolan, SIS.
SIS är pengar som ska göra att
elever med funktionsnedsättning får det bra i skolan.
Andra statsbidrag är för ungdomar och vuxna
med funktionsnedsättning.
Då ger vi bidragen till dem
som ordnar utbildning efter gymnasiet
eller till eleven själv.
Vi berättar om ny forskning
Forskare jobbar med att hitta nya kunskaper om specialpedagogik.
Vi vill att lärare och skolor ska använda den nya kunskapen
i sitt arbete med sina elever.
Därför berättar vi om forskning om specialpedagogik
på konferenser, på möten, på webbplatser
och i vår tidning Lika värde.
Vi samarbetar också med universitet och högskolor.
Vi samarbetar med andra länder
och myndigheter
Vi samarbetar med andra länder i Europa
i organisationen European Agency for Development
in Special Needs Education.
Vi samarbetar också med andra länder i världen.
Det är viktigt att samarbeta med andra länder
särskilt när det gäller ovanliga funktionsnedsättningar.
SPSM samarbetar också med myndigheterna Skolverket
och Skolinspektionen.