
Sjukhuslärare vid Sundsvalls regionsjukhus. Foto: Pär Helander
Skola på sjukhuset
2010-08-02
Barn som är på sjukhus länge behöver få gå i skola.
Att gå i skola hjälper barnen att fortare bli friska.
Alla barn som är mellan 7 och 18 år
och inte kan gå till sin vanliga skola
kan få komma till en sjukhusskola.
Elevens läkare bestämmer om barnet är friskt nog
att gå till sjukhusskolan.
Det finns 85 sjukhusskolor.
En av sjukhusskolorna finns på Sundsvalls länssjukhus.
Där arbetar fyra lärare.
Sjukhuslärarna har mycket kontakt
med elevens vanliga skola och lärare.
Det är bra om elevens klasskompisar kommer och hälsa på.
Att träffa sina kompisar hjälper eleverna
att fortare bli friska.
Sjukhusskolan fungerar som en vanlig skola.
Eleverna på sjukhusskolan arbetar med alla skolämnen.
Eleverna kan göra nationella prov.
Det är till och med skolavslutning på sjukhusskolan.
Specialpedagogiska skolmyndigheten delar ut bidrag till sjukhusskolor.
Förra året fick sjukhusskolorna 60 miljoner kronor tillsammans.