Två elever från Manillaskolan testar nya klassrummet Nyheten på teckenspråk

Det är viktigt hur eleverna upplever skolmiljön

2011-12-22


Höstterminen 2013 flyttar Manillaskolan
till Campus Konradsberg
på Kungsholmen i Stockholm.

Flytten kallas Morgondagens Manillaskola.

På Campus Konradsberg
har SPSM byggt ett provklassrum.

Projektledaren Sten Andersson
berättar att vi valt
att bygga ett provklassrum,
så att skolan blir
så bra som vi vill ha den.

Det handlar inte bara om
att testa teknik och miljö
med instrument.

Sten säger att
det är minst lika viktigt
hur eleverna upplever klassrummet.

För att klassrummen ska bli bra
är rummen ljudisolerade.

Tak och väggar
är byggda för att slippa eko.

Utan eko får man
mycket bättre ljudmiljö i klassrummet.

Möblerna är gjorda
för att dämpa skrapljud.

Buller och oljud
är inte bra miljö.

Att bygga bra miljö
på skolan är skolutveckling.

Du kan läsa mer om
hur man förbättrar ljudmiljön
i klassrummet i Hörselboken.


Sidan senast uppdaterad: 2011-12-23
Innehållsansvarig: Webbredaktionen
www.spsm.se
© 2012 SPSM